- 
    
    
    
 
  
    - 
           
           
    
- Zondag
      4 augustus 1946
      
      
 
    - 
       
      
 
    - In
      de vroege  ochtend werd een
      tamelijke hevige aanval op onze posities op het vliegveld uitgeoefend.
      Hoewel het aan onze zijde ook verliezen kostte, werd de aanval met succes
      en grote verliezen voor de vijand afgeslagen.. Niet 
      alleen op het vliegveld, maar ook bij 13 R.I. en Stoottroepen
      vielen de extremisten aan. Tegen vier uur werd ik wakker van enkele
      mortiergranaten welke in de omgeving van het vliegveld vielen.
      
      
 
    - Een
      poosje hoorden we enkele schoten, tenslotte zelfs flinke mitrailleurstoten
      in een halve cirkel om ons heen. Mijn maat die bij mij in de tent slaapt,
      werd er intussen ook wakker van en we besloten beiden om op te staan en
      eens rond te kijken wat er eigenlijk gaande was. Het bleek dat geen eigen
      patrouilles in het voorterrein waren, dus moest het vuur van de vijand
      afkomstig zijn. Plotseling brak het vuur van alle kanten los en ja hoor,
      daar kwamen ze aan in dichte rijen schreeuwende, met geweren en bajonetten
      in de hand. In een minimum van tijd zaten allen in stelling en wij bij
      onze mortieren. Al onze mitrailleurs begonnen te “rammelen” en het
      regende in korte tijd rondom het vliegveld mortiergranaten! De kogels
      kloten ons om de oren en spoedig was er al een gewond bij de stukken, een
      schot door zijn bovenbeen. Van de stormers was spoedig niet veel meer te
      zien na de eerste vuurdoop. Nu echter werd het nog beter opletten, want
      schuifelend en kruipend kwamen ze gedekt nog steeds nader. Enkele
      “snipers” waren al tot op 40 meter genaderd. Echter verder kwam er
      geen een, want daar moesten ze over een kale vlakte of tenminste open
      terrein en dan de prikkeldraad nog .Er zouden er heel wat kunnen komen
      voordat onze mitrailleurs ze niet meer machtig waren. Echter het duurde te
      lang en weldra hoorden we dan ook “ zuinig met munitie”. “Mortieren
      naar links, ze trekken om” hoorden we het commando. Onmiddellijk kreeg
      ik de opdracht met mijn stuk en bemanning de nieuw aangegeven positie in
      te nemen. Ik twijfelde er vast niet aan of de aanvallers kregen het ook
      van die kant behoorlijk warm. Vanuit een oude locomotief welke daar stond
      kon ik het terrein goed overzien en gaf de vuur-commando’s door middel
      van tekens.
      
      
 
    - 
       
      
 
    - 
       
      
 
      
    - "Waarom
      gaat de Mitchell niet de lucht in en waar blijft de munitie en
      versterking” klonk het. Inderdaad onze jachtbommenwerper stond daar
      vooraan op de startbaan echter de bemanning was ………in de stad. Het
      vuren werd langzamerhand wat minder en hoe laat het onderhand al wel was,
      daar hadden we geen idee van. “Dekkingsvuur! Daar komt versterking”.
      En werkelijk daar kwamen drie wagens in volle vaart aanstuiven. Een
      Rode-Kruiswagen, een wagen met munitie en de bemanning van onze “Mitchell”.
      Dat was een hele verlichting natuurlijk, want er was al een dode en drie
      gewonden. 
      
 
    - De
      wagen werden wel beschoten maar werden gelukkig niet geraakt. Onder
      dekkingsvuur steeg onze “Mitchell” op en weldra dook hij met zijn
      dertien mitrailleurs over onze vijanden. Toen hij weer daalde en op de
      landingsbaan stond bleek het dat er ook op hem was geschoten e en geraakt
      was…Echter er werd brandstof bijgetankt en munitie aangevuld en toen
      steeg hij weer op, om helaas nimmer terug te keren…. Na nog enkele
      schoten gelost te hebben zagen we plotseling neerstorten!!!!! Of het
      toestel aangeschoten was, na zijn eerste tocht of een defect had: wij
      wisten het niet. Een donkere opstijgende rookwolk wees de plek aan war het
      toestel uit brandde. Zes mensen weer verloren….. .dat trof ons diep. De
      eerste compagnie en enkele gevechtswagens, die intussen ook in actie waren
      gekomen droegen er zorg voor dat de verkoolde lijken opgehaald konden
      worden.
      
      
      
 
    - 
       
      
 
    - Het neergestorte toestel Mitchell was
      hetzelfde toestel waarmede Kapitein Veldman en luitenant Fick op 10 juli
      1946 zijn omgekomen, Nog geen maand geleden. !!Onwillekeurig moet ik thans
      nog denken aan de gebrekkige voorlichting die we hebben gehad tijdens het
      tekenen van de verbandakte. De b.s ”bewakingsdiensten” waren in tussen
      veranderd in een complete oorlog”
 
    - 
       
      
 
    - Na
      de middag gingen diverse patrouilles over 
      het veld in. Op enkele na, hadden de meeste van de schreeuwers van
      vanmorgen de benen genomen. De patrouilles gingen tot laat in de avond
      door en ook vannacht zal verscherpte bewaking niet overbodig zijn
      
      
      
 
    - 
       
      
 
      - Dagboek
      J.H.Wijers, zondag 4 augustus 1946 deel 1. blz. 181
  
    
    
  - 
    
    
 
  - 
     
    
    
 
 
 
 
 |