De Bootreis 

 
In mijn dagboek heb ik de reis met de Nieuw Amsterdam dagelijks beschreven  van 27 oktober 1945 t/m 20 november 1945 in totaal 20 bladzijden en de reis met de Sommelsdijk van Malakka naar Semarang was maar ruim drie dagen 3 bladzijden
 
Zaterdag 27 oktober 1945
Ongeveer half  tien arriveerden in Southhampton waar we Compagnies gewijze aan boord gingen van het grootste Nederlands schip! Ik had nooit kunnen denken dat een oceaanstomer zo groot was   Het schip is van passagiersschip omgebouwd tot troepentransportschip. Naar men zegt kunnen er ruim 5000 militairen op gelegerd worden.
 
Zondag 28 oktober 1945
Bijna allen lagen nog op hun krib toen onze “schuit”haar schroeven in beweging zette en we de haven van Southamton uitstoomden. De eerste dag in volle zee,. Maar de middag zag ik al witte gezichten en waren er al vele zeeziek zelfs werden “de vissen al gevoerd”! Hoewel ik ook niet fit ben gaat het nog redelijk met mij. Maar vanavond zullen we de Golf van Biskaje bereiken om ongeveer tien uur dan zal het nog erger worden………
 
Maandag 29 oktober 1945
De zee was ( voor ons ) vanmorgen tamelijk rumoerig. Met als gevolg dat  de zeeziekte haar toppunt bereikte. Velen hebben overal staan overgeven,,,,tot zelfs op de trappen! Maar de scheepsbemanning wist daar wel raad mee. Het scheelde bij mij ook niet veel maar ik heb het er goed vanaf gebracht. Vermoedelijk varen we ten westen van Portugal. Naar men zegt passeren we morgen de straat van Gibraltar.
 
Dinsdag 30 oktober1945
Ongeveer half tien passeerden we een gedeelte van de Portugese kust Tegen het vallen van de avond, ongeveer zeven uur zijn we door de straat van Gibraltar gevaren. Tegen de schemering zagen we nog net de bekende rots. De Spaanse- en Afrikaanse kust hebben we reeds enkele uren in zicht gehad. Vannacht varen we dis in de Middellandse Zee.
 
Woensdag 31 oktober  1945
De gehele dag zijn we langs de Afrikaanse kust gevaren. Verschillende steden zoals Algiers en Neptunis zijn we gepasseerd. Vandaag hebben we twee pound sterling voorschot gekregen, verder werden z..g. airletters uitgereikt zo konden we weer brieven schrijven! Na de middag hebben we nog een uiterlijk medisch onderzoek ondergaan.
 
Donderdag 1 november 1945
Nog steeds varen in de Middellandse Zee. Het eilandje Pantellaria  zagen we links. Dit is het eilandje dat destijds  dagenlang door scheepsgeschut is gebombardeerd en van waaruit de grote sprong van de geallieerden werd begonnen op Sicilië in 1943. Rechts van ons zagen we zeven onderzeeërs voorbij gaan. De klok moesten we weer een uur vooruitzetten.
 
Vrijdag 2 november 1945
Vanmorgen om zes uur zijn de “Volendam”tegengekomen. Nog steeds varen we op de Middellandse Zee. Ook is de klok weer een uur vooruit gezet.
 
Zaterdag 3 november 1945
Heden passeerden we de “Piet Hein”torpedojager, die ons later weer voorbij ging en is ook op weg naar Indië. Hedenmiddag om twee uur moesten we ons tropenuniform aan doen. Tegen half drie zijn we gearriveerd in de haven van Port –Said, onze eerste aanleg om water en olie te tanken. De hele middag en avond varen alle mogelijke motor en zeilbootjes met Egyptenaren om onze enorme boor heen om handtassen, portefeuilles, fotoalbums etc te verkopen. Opletten! Als je de helft bied van wat ze vragen betaal je mogelijk nog te veel.
 
Zondag 4 november 1945
Reeds om zes vanmorgen vertrok onze boot weer uit Poirt  Said en zette haar tocht door het nauwelijks breed genoeg Suez kanaal voort. Dit kanaal is een belangrijke verbinding vooral voor ons land en de afstand naar Nederlands Indië  is er enorm door verkort, enkel prachtige dorpjes zagen op deze tocht, maar ook zeer primitieve woningen hier en daar, Een gedeelte van de bevolking loopt in enorme lange en wijde rokken zowel mannen als vrouwen en kinderen, Als er wat in het water werd gegooid, zoals sigaretten en chocolade omdat we de kant niet bereiken, doken ze onmiddellijk, gekleed of niet het water in en visten het op. Tegen haf zeven bereikten we het eind van het kanaal de van Suez een prachtige stad  . Er werd weer water en olie bijgetankt.
 
Maandag 5 november 1945
Tot half een vanmiddag bleef onze boot inde haven Suez toen zette zij koers naar het zuiden. Thans stomen we weer op volle toeren naar Indië via de Rode Zee, We zien aan beide kanten de kisten we hebben op het enorme dek nog exercitie gehad van onze overijverige kapitein Vaessens
 
Dinsdag 6 november 1945
Het is vandaag erg warm geweest . In de hutten en andere slaapplaatsen is het zelfs benauwd. We lopen nu steeds in tropenuniform rond met korte broek.  Vanaf het dek zien we niets dan water en nog eens water. Behalve als het etenstijd was geweest dan lag het water vol met in de zee gegooide lege dozen, kisten enz. enz. Dat zou tegenwoordig niet meer kunnen.
Woensdag 7 november
 
Hedenmorgen werd de klok weer een uur vooruit gezet. Tegenwoordig krijgen wij van drie tot vier uur theorie over Indië, Om ongeveer vier uur kwamen we voorbij de “de twaalf Apostelen”. Met de hitte is het vandaag wat beter omdat er veel wind is. Nu we de souches beneden in het schip gevonden hebben gaan we elke dag baden. Vanaf waar wij slapen ( op sommige plaatsenzes tot acht boven elkaar) is het 130 treden naar de douches! Inmiddels zijn we de Rode Zee ongeveer gepasseerd en gaan dan naar de Golf van Aden. Tijdens de schemering zagen  we land en een vuurtoren,.
 
Donderdag 8 november 1945
De golf van Aden zijn we ongeveer door en we stomen nu op naar de Indische Oceaan.
 
Vrijdag 9 november 1945
Ook vandaag werd de klok weer een uur vooruit gezet. De hele dag zien we de Indische Oceaan, alsmaar water, niet veel te zien dus. Regelmatig moeten we een was je doen dat  gaat wel een beetje primitief!
 
Zaterdag 10 november 1945
De Hoogmis was vanmorgen om tien uur Vanavond  was een beetje paniek aan boord omdat beweerd werd dat er iemand over boord was gevallen. Het schip draaide helemaal  om en met schijnwerpers werd de zee afgezocht, Nadat overal appel gehouden was, bleek dat niemand wed vermist.
 
Maandag 12 november 1945
Vandaag is onze SMI ( sergeant- majoor- instructeur) begonnen met een kadercursus inclusief studie Maleis. Dit betreft onze vijfde compagnie waartoe ik behoor. De klok moest deze keer een half uur worden verzet, uiteraard vooruit.
 
Dinsdag 13 november: 1945
Toen we vanmorgen wakker werden lag ons schip stil. En toen we naar buiten gingen zagen we ht heuvelachtige en begroeid Ceylon.( vroegere kolonie van Nederland.). Er wordt weer bijgetankt, Er zijn nog enkele honderden NICA’s en ander personeel aan boord gekomen, Een K.L.M- toestel begroette ons vanuit de lucht door in scheervlucht over onze boot te vliegen, Wie weet heeft het toestel brieven gebracht,,,,,, Vanavond ging het gerucht dat we niet naar Java zullen gaan voorlopig!
 
Woensdag 14 november 1945
Hedenmiddag om twaalf uur zijn we weer uit de haven van, zoals ik zojuist hoorde: Trincomali, vertrokken , En de klok werd weer een uur vooruit gezet,. Vandaag heb ik wat Maleise woordjes geleerd.
 
Donderdag 15 november 1945
Vandaag werd bekend gemaakt dat onze voorlopige bestemming Port Swettenham is., Verder zijn we ingeënt tegen pokken,
 
Vrijdag 16 november 1945
Heden werd de klok 50 minuten vooruit gezet, Om acht uur passeerden we de Noordkust van Sumatra, Vanavond om tien uur lag onze boot stil voor de kust van Malakka, dichtbij de haven van Pinang,
 
Zaterdag 17 november 1945
Vanmorgen om half elf is 11R.I. van boord gegaan. Even tevoren hield kapitein  ter zee de Ronde een toespraak tot allen. Hij dankte voor de volle medewerking tijdens de negentien dagen, dat het snelle schip de reis  naar Malakka had gemaakt, Spr, wees erop dat het hem evengoed als ons allemaal een teleurstelling was, dat de bestemming voor Java niet door kon gaan,  Hij sprak ons echter moed en vertrouwen in voor de toekomst en wenste ons veel succes en geluk. De klok moest weer 10 minuten vooruit worden gezet, Om drie uur ging 8 RI van boord,
 
Zondag 18 november 1945
Hedenmorgen om zeven uur ging het regiment Jagers van boord, Na de middag om vijf uur een gedeelte van het NICA- personeel, Direct daarop vertrok het schip weer en van de militairen bleef ons 6RI als enigste onderdeel aan boord.
 
Maandag 19 november 1945
Vanmorgen heeft ons schip enkele uren stil gelegen ergens voor de westkust van Malakka, toen zette ze koers naar  het  zuiden en vanmiddag om vijf uur lagen we voor de haven van Port Swettenham, Tevoren om ongeveer twee uur kwam er een soldaat op  voor mij onbekende wijze over de reling in zee terecht, Onmiddellijk werd een motorreddingssloep neergelaten en kon e drenkeling, die met schoenen en kleren aan een uitstekende zwemmer bleek te zijn, gered worden. Vanavond is bekend gemaakt dat we morgenvroeg om half zeven van boord zullen gaan.
 
 
Dinsdag 20 november 1945
Maribe ( Malakka) ongeveer half acht vanmorgen hebben we de “Nieuw Amsterdam” verlaten en zijn met landingsboten de haven van Port  Swettenham binnen gevaren, waarna we door Brits – Indische militairen wagens naar ons kamp zijn gebracht,
 
 
Bootreis van Malakka naar Semarang.
Vrijdag  8 maart 1946
Hedenmiddag bracht men ons met wagens naar Port  Dixen, Vanavond en vannacht werden we ingescheept op een Nederlands schip “de Sommelsdijk”.
 
Zaterdag 9 maart 1946
 De “Sommelsdijk”vertrok hedenochtend in Z.O, richting en vanavond om zes uur passeerden we Singapore, Tot heden is er nog niet bekend gemaakt omtrent onze bestemming.
 
Zondag 10 maart 1946
Vanmorgen om half tien was op het dek een H,Mis, Ook werd bekend gemaakt dat onze bestemming Semarang is, dus naar …..Java! Na de middag passeerden we de Karimata eilandengroep
 
Maandag 11 maart 1946
Hedenmorgen voer ons schip in de Java-zee, waar ruim vier jaar geleden de Nederlandse vloot grotendeels ten onder ging, Vanmiddag om drie uur kwamen aan in de baai van Semarang, onze boot lag spoedig stil voor de haven, Vanaf de boot kunnen we het prachtige eiland Java zien, Een geweldige berg de Oengaran, ligt voor ons achter de stad, Wat verder op de achtergrond zien twee veel hogere bergen en er hangen wolken omheen.
 
Dinsdag 12 maart 1946
Onze laatste dag aan boord, Hedenmiddag om drie uur ging onze compagnie van boord, Ons verblijf op de ”Sommelsdijk “ is ten einde, Tijdens de enkele nachten sliep ik lekker luchtig in een der reddingssloepen.  Dat was heel wat prettiger dan in de overvolle en benauwde slaapplaatsen!  Gelukkig was daar geen toezicht op maar op de “Nieuw Amsterdam”zou dat niet gelukt zijn.
 
Breda 3 november 2006 Jan Wijers.