-
-
- Omdat
we familie en kennissen in Nijmegen Mook
en over de Maas in Beugen en Rijkevoort hebben wonen, rijden we zo nu en dan
over de Gennepse brug, tegenwoordig de verkeersbrug, want vroeger lag er
alleen een spoorbrug in verband met de spoorlijn Gennep-Boxtel.
- Voor
de tweede wereldoorlog gig het overige verkeer nog via een Oefelt-Gennep
over de Maas. Een oom van mijn vrouw uit Beugen is daar nog ooit veerman
geweest.
-
- Dit
verhaal gaat over de oude spoorbrug, die afgebroken is nadat eer een nieuwe
verkeersbrug op de zeer brede pijlers naast was gelegd. Men kan nog steeds
goed zien waar de oude spoorbrug op de pijlers rustte. Deze spoorbrug was
niet meer nodig nadat de verbinding Gennep-Boxtel was opgeheven.
- Omdat
alle bewoners van Gennep en omgeving in de winter 1944/1945 via Duitsland
naar Noord-Nederland waren geëvacueerd hebben wij als B.S.-ers (
Binnenlandse strijdkrachten ) de brug nog bewaakt zodat onbevoegden niet
naar de verlaten dorpen en Gennep konden.
- In
“Rond de Grenssteen”nr.46 komt de brug ook nog ter sprake in mijn
bijdrage “Kameraadschap”
- Onwillekeurig
moet ik na al die herinneringen van Market Garden terugdenken aan de nacht
van 10 mei 1940, de inval van de
Duitsers! Alle bruggen in Noord Limburg werden tijdig opgeblazen, behalve
die van …Gennep! En juist daar stond een Duitse pantsertrein klaar om op
stomen naar Kruispunt Beugen-Haps-Mill tot aan halte Zeeland en er achter
reed een trein met een bataljon Duitse militairen. De Peel-Raamstelling was
onverwacht flink verzwakt al zag men toch nog een mogelijkheid om de
pantsertrein te laten ontsporen.
- Waarom
ging de spoorbrug niet tijdig “de lucht in?” Uit de boeken deel 2 en
deel 3 van Dhr.L. de Jong ontleen ik beknopt het volgende” “ De
spoorbrug te Gennep was voor de Duitsers van belang omdat zij via die brug
met twee treinen door de Peel-Raamstelling wilden heen breken : een
pantsertrein, gevolgd door een goederentrein met een bataljon aan troepen.
Zulks vergde de tijdige verovering van drie punten: de kleine spoorbrug over
de Niers, het station Gennep en de grote spoorbrug over de Maas.
- De
bewakers van de spoorbrug over de Niers werden door een Abwehr-groep van
ca.twintig man overrompeld – de twee Duitse trienen stoomden op en
bereikten het station Gennep dat door een marechaussee en vier soldaten
bewaakt werd. Die soldaten boden, schijnt het, geen verzet de marechaussee
belde de wachtpost bij het Oostelijk uiteinde van de spoorbrug op, riep”
Gennep overvallen, laat de brug springen” en snelde weg. Het was half
vier.
- Juist
op dat moment werd de wachtpost bij het oostelijk uiteinde van de brug
overvallen. De groep welke die overval pleegde
telde tien man, waaronder drie “foute Nederlanders” en een
Duitser uit het grensgebied die met een vrouw uit Gennep was getrouwd en
goed Nederlands sprak. De vier droegen het uniform van de Nederlandse
marechaussee ( in strijd met het…..oorlogsrecht!) Van de telefoon aan de
oostzijde van de brug maakte de Duitse “”marechaussee” gebruik om ,
zich uitgevend voor de brigade commandant der marechaussee te Gennep, naar
de westelijke oever bericht door te geven, dat twee “marechaussees” vier
“gevangen Duitse soldaten” over de
brug zouden brengen. Met z’n zessen liepen ze de brug over. De wacht
midden op de brug liet hen passeren , men wenste elkaar vriendelijk
goedemorgen(!). Op de westelijke oever gekomen werden de vier gefouilleerd,
hoewel er een berg wapens voor de dag kwam werd niet ontdekt dat zij elk nog
een machinepistool en een broodzak met handgranaten bij zich hielden. Drie
“marechaussees” liepen over de brug terug. Daar openden zij het zware
hek dat de spoorbaan afsloot. Intussen naderden de Duitse treinen. De wacht
midden op de spoorbrug ( die vlak bij de lont stond, ) zag eerst de
pantsertrein opstomen, daarna hoe het afsluithek geopend werd, belde twee
keer de detachementcommandant der politietroepen aan e westelijke oever op
om te vragen wat hij doen moest en kreeg van deze twee keer ten
antwoord:”Niet laten springen. Afwachten” (Op hetzelfde moment vlogen
Duitse jagers met veel herrie laag voer) . Toen de trein midden op de brug
was, kon de wacht de lont niet meer bereiken. Ongeveer op hetzelfde moment
werd het detachement op de westelijke oever door de “vier gevangenen”
overvallen die er eerst in geslaagd waren, de manschappen die hen ter
insluiting wegvoerden, buiten gevecht te stellen. Pantsertrien en
goederentrein reden door……”
-
- Persoonlijk
vraag ik mij af had de wachtpost midden op de brug , het commando gekregen:
brug laten springen” zichzelf nog in veiligheid kunnen brengen. En was dan
ook de pantertrein de lucht in gegaan? Je zult op dat moment maar betrokken
zijn bij het bewaken van zo’n brug en overvallen worden door een overmachte vijand die dan ook nog van alle mogelijke listen gebruik maakt om zijn
doel te bereiken.
-
- Door
: Jan Wijers uit Breda.
|